Halo Infinite

Arton år efter dundersuccén Halo: Combat Evolved släpps snart det sjätte spelet i serien, Halo Infinite. Spelet utvecklas av 343 Industries och publiceras av Xbox Game Studios, och kommer att vara till Microsofts nya spelkonsol och Windows PC.

I huvudkaraktären Master Chiefs berättelse kommer spelet att agera det tredje kapitlet i vad som kallas för “The Reclaimer Saga”, som består av Halo Infinite, Halo 5: Guardians och Halo 4. Spelet är planerat att släppas någon gång under slutet 2020 i vinter.

Lättillgänglighet i fokus

I en social stream berättade studio 343 Industries social-media direktör Justin Robey att spelutvecklarna arbetar för fullt med att gå genom kritiken från det föregående spelet för att skapa en ny upplevelse med Halo Infinite som gör det möjligt för nya spelare att sätta sig in i seriens handling utan att bli förvirrade, men också med att erbjuda tillräckligt med djup för att tillfredsställa vana spelare. Spelet kommer att balansera mellan att överväldiga spelaren med nya intryck och att erbjuda tillräckligt för veteraner att sätta sig in i.

Trailern

Det mesta vi vet om Halo Infinite just nu kommer från trailern som visades på E3 2019. Istället för att direkt följa seriens återkommande huvudkaraktär Master Chief börjar trailern med att följa en UNSC-soldat i vad ett rymdskepp som strandsatts i rymden. I en kort cinematisk sekvens följer får vi en cinematisk introduktion till hur det nya Halo kommer att se ut, med grafik som förbättras gentemot alla tidigare spel i serien, nya karaktärer och röstskådespelare och en ny premis för ringvärlden som skiljer sig från vanligt.

Spelstudions ambition

I Intervjuer har studio 343 Industries direktör Bonnie Ross sagt att Halo Infinite ämnar att vara en andlig nystart för hela Halo serien. Ross säger att teamet har lärt sig från deras tidigare titlar i Halo serien och att det är redo att omdefiniera vad Halo betyder för studion och i framtiden. “Halo för oss står för hopp, förundran, hjältemod, mänsklighet, gemenskap och att föra ihop människor. Det hoppas vi visa med trailern för spelet”, säger Ross, och syftar på trailern för spelet som visades på E3 2019.

Release och features

Halo Infinite har utsatt vintern 2020 som ungefärligt releasedatum, men utvecklingsteamet har valt att inte försöka bestämma sig för en exakt tidpunkt förrän projektet närmar sitt slut. Microsoft har i en presskonferens bekräftat att Halo Infinite kommer att agera release-titel för nya spelkonsollen “Scarlett”. Microsoft har sagt att det är möjligt att spelet kommer att ha mikrotransaktioner, men att så kallade “Loot- boxes” definitivt inte kommer att vara del av spelet. Det omtyckta spelläget Forge återvänder i Halo Infinite, men teamet har sagt att Battle Royale inte är aktuellt.

Halo Serien

Halo serien började i 2001 med spelet Halo: Combat Evolved, vilket gick vidare till att bli ett av sin spelgenerationens viktigaste titlar, och räknas historiskt som ett av det bästa spelen som någonsin skapats. Spelserien har haft många titlar och är det av ett multimedia-franchise som tjänat över 4.6 miljarder dollar världen över. Det första spelen i serien har varit revolutionerande för spelutveckling på sina egna sätt; det första spelet visade hur förstapersons-spel på konsol skulle komma att utvecklas, och det andra spelet i serien introducerade multiplayer på konsol.